Ervaar jij stress? Herzie je eetpatroon!

Mensen met stress zouden anders naar hun eetpatroon moeten kijken. Steeds vaker duiken er  verhalen en berichten op over het stofje cortisol. Dat is een hormoon, net als adrenaline, en komt vrij als je lichaam “stress” ervaart. Waar adrenaline maar tijdelijk is, blijft cortisol langer actief en blokkeert het het verbranden van energie.

Stress laten afnemen door voeding.

Stress verlagen kan dus helpen om energie weer de vrije loop te laten en gezonder te gaan leven, maar er is dan wel sprake van een vicieuze cirkel. En die begint bij een gezonder eetpatroon. Wie gezonder gaat eten kan zelf afrekenen met het gevoel van constante stress (Bron: Dieetkompas). Hoe dat zit? Je leest het in dit artikel.

Cortisol en adrenaline

Nog even over cortisol en adrenaline. Deze twee zijn stresshormonen en zorgen ervoor dat je lichaam goed kan reageren in tijden van stress. Adrenaline ken je misschien wel van de momenten waarop je ergens van schrikt. Een auto die aan komt rijden terwijl jij oversteekt of een vallende vaas op tafel die je nog net op tijd (of niet) op kan vangen. Adrenaline geeft je net even wat extra energie (in de vorm van suiker) om passend en adequaat te kunnen reageren. Binnen een paar minuten is de adrenaline weer weg.

Cortisol doet hetzelfde, maar is meer chronisch van aard. Cortisol wordt geproduceerd in de bijnieren (waar ook insuline wordt geproduceerd) op het moment dat je veel stress ervaart. Het brengt je lichaam vervolgens in een staat van paraatheid.

Langdurende stress

Als stress lange tijd aanhoudt, blijft cortisol lange tijd in je lichaam. Het blokkeert het verbranden van energie en dat heeft een aantal vervelende gevolgen, zoals:

  • Je valt niet meer zo makkelijk af, omdat je lichaam energie vast blijft houden (in de vorm van suikers);
  • Doordat je geen energie meer kunt verbranden heb je het gevoel lusteloos en weinig weerbaar te zijn.

Langdurige stress is om eerdere redenen niet gezond. Het kan ook leiden tot hartkloppingen en depressies. Tijd dus om af te rekenen met stress.

Lekker makkelijk…

Makkelijk natuurlijk, zeggen dat je moet stoppen met stressen terwijl je net ontslagen bent, je vrouw bij je weg is gelopen of er iemand is overleden die je dierbaar was. Maar toch kun je een beginnetje maken met de beleving van stress. Natuurlijk moet je verdriet een plaatsje geven en hoort daar wat stress bij, maar delen  van stress kun je wegnemen door anders te gaan eten.

Voedingsmiddelen als magnesium, tryptofaan, omega 3-vetzuren en eiwitten helpen je cortisol te verlagen. Volg dus een dieet dat veel van deze voedingsstofjes bevat.

Lijst met cortisolvriendelijke voeding

Om je alvast goed op weg te helpen delen we hier een lijst met voeding. Deze voeding zal je helpen om het niveau van cortisol in je lichaam in rap tempo af te laten nemen. Op die manier neemt beetje bij beetje ook de chronische stress af. Aan jou is het dan zaak om dat level laag te houden, door ook aan de oorzaak van stress iets te gaan doen.

Voedingslijst:

  • Chocolade
  • Vette vis
  • Paddenstoelen
  • Peulvruchten
  • Amandelen
  • Noten en zaden
  • Fruit
  • Groenten
  • Vitamines B
  • Vitamines C

Verlaag je cortisol snel

Wil jij zelf je stressniveau reduceren? Begin dan met het verlagen van je cortisol. Eet en drink de producten in de lijst die we net met je deelden en je zal merken dat stress minder vat op je krijgt. Neem ook de oorzaak van de stress zoveel mogelijk weg. Kom je er echt niet uit? Schakel dan professionele hulp in door in gesprek te gaan met je huisarts.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *