Daily Archives: October 3, 2015

Mijd koolhydraten in de Griekse keuken

Published by:

De Griekse keuken is van zichzelf erg gezond. Dat heeft te maken met het feit dat koolhydraten weinig ruimte krijgen. Een koolhydraatarm dieet gaat dus prima samen met de Griekse keuken (zie ook http://koolhydraatarmdieet.startpagina.nl voor meer informatie over het koolhydraatarme dieet). Hoe zit dat nu precies? Wat hebben koolhydraten, eiwitten en de Griekse keuken met elkaar te maken?

Je leest het in deze nieuwe blog.

 

Koolhydraatarm dieet met de Griekse keukenDe Griekse keuken

De Griekse keuken staat bekend om haar vleesschotels. Souflaki, bifteki, heel veel gyros en ga zo maar even door. Vlees is voor de Grieken van levensbelang. En daarmee wordt voorzien in een eeuwenoude gewoonte. Vlees werd namelijk al sinds het begin van de mensheid gegeten. Het zat boordevol gezonde bouwstoffen, het gaf energie en het zorgde dat mannen beter konden jagen en vrouwen vruchtbaarder werden.

Intussen zijn we tijdperken verder en weten we meer en meer over gezondheid en voeding. De conclusie die getrokken kan worden is dat de Griekse keuken een van de meest gezonde keukens is. Natuurlijk is het discutabel om het consumeren van vlees als iets positiefs te zien, maar in feite komt het er op neer dat wie veel vlees eet, weinig koolhydraten en veel eiwitten binnenkrijgt. Een koolhydraatarm dieet is in de basis gestoeld op de gedachte om zo min mogelijk koolhydraten te nuttigen.

 

Wat zijn die koolhydraten dan precies?

Koolhydraten, je wordt er mee dood gegooid. Wat zijn koolhydraten? Om het kort samen te vatten zijn koolhydraten toevoegingen die men in de loop der jaren aan voeding is gaan toedienen. Doel: eten langer houdbaar houden, meer kunnen produceren en ga zo maar door met commerciƫle redenen en motieven. Koolhydraten zijn er in twee varianten, de snelle en de trage koolhydraten. Wie teveel trage koolhydraten binnenkrijgt, slaat deze koolhydraten al snel op als insuline. Insuline is suiker en suiker betekent vet. Met andere woorden: koolhydraten maken je dik. Een koolhydraatarm dieet betekent dat je veel producten waarin koolhydraten zijn verwerkt laat voor wat ze zijn. Je gaat op zoek naar eiwitrijke vervangers en komt zodoende uit bij eiwitten of bij het Paleo dieet, wat we eerder bespraken.

Koolhydraten zitten in tal van producten die vandaag zo vanzelfsprekend zijn. Denk aan brood, crackers en koeken, denk aan zuivelproducten, denk aan snoep, chips en andere tussendoortjes. Koolhydraten zijn onnodige dikmakers, die je dus moet laten staan.

 

De Grieken weten wel wat lekker is

De Griekse keuken is een lekkere keuken, met veel variatie en heel veel vlees. Niet alleen het vlees zorgt voor voldoende eiwitten, ook de salades die de Grieken maken en de yoghurt waar ze bekend om zijn (tzatziki) zit boordevol eiwitten. Het kan dus geen kwaad om je in de Griekse keuken te verdiepen als je op zoek bent naar koolhydraatarme recepten. De lekkerste koolhydraatarme recepten zijn gemaakt op basis van veel eiwitten. Dat kan aan de hand van vlees, maar – wanneer je vegetarisch bent en dus geen vlees wil eten – er zijn gelukkig ook heel veel andere opties. Denk bijvoorbeeld aan soja-producten, die gebruikt worden om vleesvervangers te maken.

In een Grieks restaurant kun je een hele kaart vol met heerlijke gerechten inkijken. Op internet zijn veel van deze gerechten ook weer te vinden. Wat denk je van de bekende wereldgerechten, zoals Griekse kofta? Deze heerlijke gehaktballetjes zijn eiwitrijk en koolhydraatarm. Ook gyros, wat je makkelijk in de supermarkt kan kopen, is bijzonder koolhydraatarm en zit boordevol eiwitten.

 

Pas wel op met sauzen

Helaas worden er aan Griekse gerechten ook vaak sauzen toegevoegd. Die sauzen zijn onnodig en zitten – je raadt het al – bomvol met koolhydraten. Wees hier dus op alert wanneer je besluit een Griekse maaltijd te gaan eten. Een saus die je wel kan eten is de typische Griekse tzatziki, een op yoghurt gebaseerde saus met komkommer. Lekker verfrissend bij al dat vlees.