Het eiwitdieet van Erica Terpstra

Published by:

Help, Ik Val Af van Erica Terpstra

De meest bekende Nederlander die met een eiwitdieet schema en eiwitrijk voedsel bezig was met afvallen, is Erica Terpstra. De voormalig Olympisch zwemster en tv-presentatrice had zo’n last van overgewicht, dat ze besloot te gaan afvallen met een eiwitdieet. Zij gaf dit eiwitdieet zelf vorm.

Het Erica Terpstra eiwitdieet is niet wetenschappelijk onderbouwd en vertoont veel overeenkomsten met een algemeen eiwitdieet. In dit artikel antwoord op de vragen: Wat is het eiwitdieet schema van Erica Terpstra? Welk eiwitrijk voedsel maakt deel uit van dat plan? Waar vind ik eiwitdieet recepten gratis?

 

Erica Terpstra viel af met een eiwitdieetHet eiwitdieet schema

Erica Terpstra viel af met een patroon van eiwitrijke voeding. Door de eiwitten kreeg ze niet meer te maken met een aanhoudend hongergevoel en viel ze snel af. Eiwitten hebben een positieve werking op het lichaam: ze versterken spiermassa. Spiermassa verbruikt veel energie en dus ook vet.

Een duidelijk voorbeeld van het schema dat Erica Terpstra gebruikte voor haar dieet hebben we niet kunnen vinden. Lees daarvoor haar boek ‘Help, ik val af!’.

Wat wel duidelijk is, is dat het eiwitdieet niet veel verschilt van een ander eiwitdieet. Het zit boordevol eiwitrijke producten, zoals vlees en vis, zuivelproducten en bepaalde groenten en fruit. Ook kunnen er shakes gedronken worden voor nog meer eiwitten.

Eiwitrijke voeding en het eiwitdieet

Eiwitrijke voeding volgens Erica Terpstra

Waarin zitten de meeste eiwitten? Volgens Erica Terpstra is het gewoon een kwestie van de labeltjes lezen en gezond verstand. Daarmee komt ze uit op zes voedingssoorten binnen een maaltijd, namelijk: zuivel, granen, vlees, groenten, fruit en eiwitten.

De combinatie van deze voedingssoorten kan helpen bij het afvallen. Houd je verder aan de richtlijnen van gezonde voeding, zoals landelijk opgesteld. Denk daarbij aan 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag.

Wat belangrijk is, is om niet al teveel voedingsstoffen te gaan weren. Je lichaam moet immers sterk zijn en weerstand op blijven bouwen. Dat lukt alleen als er gezond gegeten en gedronken wordt.

 

Vlees

Het vlees dat Erica Terpstra tijdens haar dieet at, was mager. Mager vlees werkt beter dan gewoon vlees, omdat er meer vet zit in gewoon vlees. Dat heeft geen functie, behalve smaak. De eiwitten kunnen beter hun werk doen in mager vlees. Gehakt (rund of varken) en kip zijn prima te nuttigen.

 

Granen

Brood is belangrijk, maar dan wel bruin brood. Daarin zitten de meeste voedingsstoffen. Beleg ze met vlees of kaas en er komt aardig wat energie binnen.

 

Zuivel

Net als bij vlees moet ook de zuivel mager zijn. Een magere melk is een stuk beter dan volle of halvolle melk, vanwege het percentage onnodig vet. Los van de zuivel wordt vocht als belangrijk gezien. Het liefste water, zo’n 2 liter per dag. Water weegt veel en 2 liter staat gelijk aan 2 kilo. Niet schrikken dus als je op de weegschaal staat!

 

Gratis eiwitdieet recepten

De eiwitdieet recepten van Erica Terpstra staan in haar boek ‘Help, ik val af!’. Wil je liever gratis eiwitdieet recepten gebruiken? Dan kun je op het internet alle kanten op. Om je een beetje op weg te helpen, staan hieronder twee gratis te gebruiken eiwitdieet recepten.

 

Roerbakgroenten kipRoerbakgroenten met kipfilet

Nodig: sugarsnaps, haricots verts/ sperziebonen, gele paprika, ui en kipfilet

Duur: 15 minuten

Bereiding: Roerbak de kipfilet tot deze gaar is. Daarna voeg je de groenten toe, die je van tevoren in stukken hebt gesneden. Deze bak je met een eetlepeltje olijfolie gaar. Het geheel is op smaak te brengen met peper en zout.

 

KipsaladeSalade met kipfilet

Nodig: 3 zongedroogde tomaten, 4 cherrytomaten, ½ zakje slamelange, 1 komkommer en een kipfilet

Duur: 15 minuten

Gril de kipfilet in een pan met wat olijfolie. Meng de groenten, door elkaar. Snijd de komkommer in plakjes terwijl de kipfilet gegrild wordt. Snijd de kip, eenmaal gereed, in blokjes en doe ze door de salade. Voeg boomputten of wat kaas toe aan de salade.

 

Ervaringen van het eiwitdieet van Erica Terpstra

Hoewel het eiwitdieet zoals Erica Terpstra het omschrijft veel overeenkomt met een normaal eiwitdieet, is het leuk om haar verhaal te lezen. Erica Terpstra komt over als een sympathieke, warme vrouw die echt anderen wil helpen bij het afvallen. Haar ervaringen zijn dan ook leuk om te lezen.

Help, Ik Val Af van Erica TerpstraWie serieus wil afvallen hoeft niet per sé voor het dieet van Erica Terpstra te kiezen. Lees eventueel ook de review van de Consumentenbond. Eiwitrijke recepten kun je immers makkelijk zelf vinden en bereiden. Voor wie wel meer begeleiding behoeft zijn er talloze bekende en minder bekende eiwitdiëten op de markt. Denk bijvoorbeeld aan de shakes van het Reasons dieet of aan het aloude Dukan dieet, dat zich volledig heeft gericht op eiwitten. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en het internet raadplegen wat betreft lekkere en makkelijke recepten is natuurlijk een goede eerste stap.

 

 

Mijd koolhydraten in de Griekse keuken

Published by:

Koolhydraatarm dieet met de Griekse keuken

De Griekse keuken is van zichzelf erg gezond. Dat heeft te maken met het feit dat koolhydraten weinig ruimte krijgen. Een koolhydraatarm dieet gaat dus prima samen met de Griekse keuken (zie ook http://koolhydraatarmdieet.startpagina.nl voor meer informatie over het koolhydraatarme dieet). Hoe zit dat nu precies? Wat hebben koolhydraten, eiwitten en de Griekse keuken met elkaar te maken?

Je leest het in deze nieuwe blog.

 

Koolhydraatarm dieet met de Griekse keukenDe Griekse keuken

De Griekse keuken staat bekend om haar vleesschotels. Souflaki, bifteki, heel veel gyros en ga zo maar even door. Vlees is voor de Grieken van levensbelang. En daarmee wordt voorzien in een eeuwenoude gewoonte. Vlees werd namelijk al sinds het begin van de mensheid gegeten. Het zat boordevol gezonde bouwstoffen, het gaf energie en het zorgde dat mannen beter konden jagen en vrouwen vruchtbaarder werden.

Intussen zijn we tijdperken verder en weten we meer en meer over gezondheid en voeding. De conclusie die getrokken kan worden is dat de Griekse keuken een van de meest gezonde keukens is. Natuurlijk is het discutabel om het consumeren van vlees als iets positiefs te zien, maar in feite komt het er op neer dat wie veel vlees eet, weinig koolhydraten en veel eiwitten binnenkrijgt. Een koolhydraatarm dieet is in de basis gestoeld op de gedachte om zo min mogelijk koolhydraten te nuttigen.

 

Wat zijn die koolhydraten dan precies?

Koolhydraten, je wordt er mee dood gegooid. Wat zijn koolhydraten? Om het kort samen te vatten zijn koolhydraten toevoegingen die men in de loop der jaren aan voeding is gaan toedienen. Doel: eten langer houdbaar houden, meer kunnen produceren en ga zo maar door met commerciële redenen en motieven. Koolhydraten zijn er in twee varianten, de snelle en de trage koolhydraten. Wie teveel trage koolhydraten binnenkrijgt, slaat deze koolhydraten al snel op als insuline. Insuline is suiker en suiker betekent vet. Met andere woorden: koolhydraten maken je dik. Een koolhydraatarm dieet betekent dat je veel producten waarin koolhydraten zijn verwerkt laat voor wat ze zijn. Je gaat op zoek naar eiwitrijke vervangers en komt zodoende uit bij eiwitten of bij het Paleo dieet, wat we eerder bespraken.

Koolhydraten zitten in tal van producten die vandaag zo vanzelfsprekend zijn. Denk aan brood, crackers en koeken, denk aan zuivelproducten, denk aan snoep, chips en andere tussendoortjes. Koolhydraten zijn onnodige dikmakers, die je dus moet laten staan.

 

De Grieken weten wel wat lekker is

De Griekse keuken is een lekkere keuken, met veel variatie en heel veel vlees. Niet alleen het vlees zorgt voor voldoende eiwitten, ook de salades die de Grieken maken en de yoghurt waar ze bekend om zijn (tzatziki) zit boordevol eiwitten. Het kan dus geen kwaad om je in de Griekse keuken te verdiepen als je op zoek bent naar koolhydraatarme recepten. De lekkerste koolhydraatarme recepten zijn gemaakt op basis van veel eiwitten. Dat kan aan de hand van vlees, maar – wanneer je vegetarisch bent en dus geen vlees wil eten – er zijn gelukkig ook heel veel andere opties. Denk bijvoorbeeld aan soja-producten, die gebruikt worden om vleesvervangers te maken.

In een Grieks restaurant kun je een hele kaart vol met heerlijke gerechten inkijken. Op internet zijn veel van deze gerechten ook weer te vinden. Wat denk je van de bekende wereldgerechten, zoals Griekse kofta? Deze heerlijke gehaktballetjes zijn eiwitrijk en koolhydraatarm. Ook gyros, wat je makkelijk in de supermarkt kan kopen, is bijzonder koolhydraatarm en zit boordevol eiwitten.

 

Pas wel op met sauzen

Helaas worden er aan Griekse gerechten ook vaak sauzen toegevoegd. Die sauzen zijn onnodig en zitten – je raadt het al – bomvol met koolhydraten. Wees hier dus op alert wanneer je besluit een Griekse maaltijd te gaan eten. Een saus die je wel kan eten is de typische Griekse tzatziki, een op yoghurt gebaseerde saus met komkommer. Lekker verfrissend bij al dat vlees.